Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Genusperspektiv på Tjejvättern 2017

Hej!
Jag är sugen på att cykla ett av era lopp, när jag letar efter information om era olika lopp slås jag av profileringen av tjejvättern 2017. Loppet presenteras med färgtema rosa jämfört med halvvätterns bruna och Vätternrundans blåa, det presenteras som "det sociala loppet" till skillnad från halvvättern som ska vara "utmanande och roligt". Att genomföra en tjejvättern skulle för mig vara min största bedrift i träningsväg och det känns för mig som kvinna förminskande att delta i ert sociala lopp jämfört med era andra utmanande. 
Jag härleder profileringen till samhällets inkörda könsroller om att kvinnan till sin natur är en social varelse och att loppets färgtema är rosa spelar bollen i mål. Jag är för separatistiska forum som tjejvättern kvalificerar sig som, men jag tycker det är tröttsamt att möta förlegade könsspecifika egenskaper och uttryck även i träningsvärlden. 
Hur har era tankegångar sett ut avseende er profilering av loppet utifrån ett genusperspektiv? Finns det ett annat sätt att profilera sig inför loppen 2018? 
Vänligen Linnea

Kommentarer

  • Hej Linnea!
    Vad kul att du hör av dig, vi vill alltid ha era åsikter och funderingar. Självklart så är detta en fråga som kommer upp hela tiden, inte bara hos oss men även hos en svensk klassiker.
    En viktig del är att fortfarande så finns det en stor efterfrågan av rena tjejlopp och då måste vi finnas till för den efterfrågan.
    Däremot håller vi helt med i vissa av dina tankar och åsikter, men Tjejvätterns Uniqe selling points (USPar) är att det framför allt är ett socialt lopp.

    Dock så behöver socialt inte genomsyras av picknickkorgar och mys, det är precis som du säger en jätteutmaning för de allra flesta och en fantastisk prestation att genomföra. Tjejer över lag gillar att göra saker tillsammans, vare sig de ska cykla med kompisgänget från jobbet eller om de vill cykla Tjejvättern så snabbt som möjligt, vår uppgift är att se till att alla känner sig välkomna och ska gå i mål med en känsla av stolthet!

    Som av en händelse så har vi precis jobbat igenom hur vi ska kommunicera detta lopp för att förmedla mer av stolthetskänslan, och det kommer ut en film precis nu på morgonen.
    Den rosa färgen har egentligen inget att göra med att det är Tjejer utan att rosa helt enkelt är en mycket säljande färg som fungerar bra i kommunikation och ger oss en färgpalett i vår grafiska profil.


    Lycka till på Tjejvättern!
    Mvh Ulrika


    Här är den spirllans nya filmen!
    https://youtu.be/jRuD0QIkkUA





    Ulrika Smith Svenstedt Marknadschef
  • Självkritisk analys på det svaret kanske?  Killarna över lag gillar att göra saker tillsammans.
    Magnus Lindelöf
  • Hej Ulrika!
    Ett enkelt sätt att jobba lite mer (om än mest på ytan) normkreativt vore ju att i så fall byta färger på loppen. Du säger att rosa är en säljande färg. Låt Vätternrundan bli rosa och Tjejvättern blå.
    Bästa hälsningar,Elin Manselin
    Elin Manselin
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.