Vinterflöden

Hej,

Fråga 1: Består de i Excelbladen uppgivna flödesdatat under vintertid av "flytande" vatten eller är det bundet som snö/is i nederbördsområdet ?
Fråga 2: Om d.o. är flytande, hur kan man då veta hur mycket av all snö/is som smälter av eller det som kommer ner som regn under vintern .

Mycket trevliga sidor!!

/Göran Bergman

Kommentarer

  • Hej Göran!

    Flödesdata inkluderar bara vatten i flytande i form och motsvaras av det som rinner ut ur ett delområde. Då lufttemperarturen är under en viss tröskeltemperatur antas nederbörden falla som snö. Snön lagras i modellen och antas börja smälta då lufttemperaturen är över tröskeltemperaturen enligt en takt som bestäms av hur varmt det är samt i vilken typ av område snön ligger (ex. skogsområde, öppen mark). Den avsmälta snön bidrar sedan till flödet.