Vilka vattenuttag är medräknade i flödesdata från S-HYPE?

Hej SMHI!

Jag håller på med en hydrologisk utredning på Länsstyrelsen i Skåne och använder S-HYPE för att hämta modellerad flödesdata för ett par avrinningsområden. Jag har förstått att S-HYPE tar hänsyn till regleringar, men räknar den även in större vattenuttag för vattenförsörjning/bevattning med tillstånd samt uppskattning av mindre övriga vattenuttag? I sådana fall, var kan jag hitta information om vilka uttag som räknas och hur de kvantifierats? Räknas sådana uttag in både i vanlig "total vattenföring" och "total naturlig/oreglerad vattenföring"?

Mvh Joel

Kommentarer

  • Hej!
    Ursäkta väldigt sent svar på din fråga. Uppgift om de vattenuttag som finns i modellen kan du hitta i första fliken om du laddar ner modelldata för ett valt område. Vill du se det för hela Sverige så laddar du ner filen Flödesinformation från https://vattenwebb.smhi.se/modelregion/
    Lena Hydrolog, produktansvarig