Vem ansvarar för damm- och sjöregistret?

När åtgärder vidtas som avlägsnar dammar som är noterade i registret - till vem ska man rapportera när dammen åt utriven?

Kommentarer

  • Hej Ulf,

    Ansvaret för Damm- och sjöregistret ligger på SMHI, men den information som vi visar om dammarna kommer från respektive Länsstyrelse.
    Länsstyrelsen är tillsynsmyndighet för dammarna, så det är i första hand till dem som åtgärder ska rapporteras. Länsstyrelsen skickar sedan information om förändring om dammen till SMHI, som i sin tur uppdaterar Damm- och sjöregistret.

    Mvh,
    Ola

    Ola Databasexpert
  • Hej Ola och tack för svaret!
    Jag har också en fråga om en annan sak, nämligen de flödesmätningar som går att se på "SMHI: s hydrologisk nuläge". Vilken statistisk "felmarginal" har visat flöde? Området jag undrar över är Dalälven och där sjön Ljustern i Säters kommun, om nu den geografiska platsen har betydelse för flödesmätningens "felmarginal"?

  • Hej igen Ulf,

    De värden som visas i "Hydrologiskt nuläge" är antingen mätvärden (på de platser vi mäter vattenföring) eller beräknade flöden. Beräkning sker i modellen S-HYPE, och din fråga, om jag nu omformulerar den lite, blir då: Hur pass bra är de modellberäknade flödesvärdena?

    Överlag är värdena bra, men modellen kan överskatta lågflöden och underskatta högflöden. Vid medelflöde är värdena som sagt överlag bra. Även områdets storlek spelar roll för resultatet, då stora områden har bättre värden än små områden.

    Modelluppsättningen varierar beroende på modellerat område, så du har rätt i att områdets beskrivning spelar roll.

    Det finns ett verktyg i Vattenwebb som heter "Modellutvärdering sötvatten" där du själv kan se hur bra modellen klarar av att beräkna flödet för platser där vi utför mätningar. Det är ett rättframt sätt att verifiera hur bra modellen fungerar.

    Här kan du välja mellan mätstationer, storlek, låga flöden/höga flöden och få en graf över hur väl modellresultat ansluter till uppmätta värden.

    Som exempel har jag valt en station i närheten av Ljustern, och flödet som modellen räknar fram ligger inom +-10% av det uppmätta.

    Mvh,
    Ola

    Bifogad fil:

    Ola Databasexpert
  • Hej Ola och tack för uttömmande svar. /Ulf