Vattenståndsdata.

Hej!
Jag skriver ett examensarbete och tittar på hur regleringen av Klarälven påverkar artdiversiteten hos strandväxter. För att kunna beräkna hur det skulle kunna se ut utan regleringen så skulle jag vara evigt tacksam om jag kunde få ta del av vattenståndsdata som mätts i Edsforsen. Skulle detta vara möjligt?
Mvh

Kommentarer

  • Hej!

    För vilken period är det du efterfrågar data?

    Lena Hydrolog, produktansvarig
  • Hej!
    Jag skulle väldigt gärna vilja ha vattenståndsdata för 1930-1940, och sen även för 2012-nutid.
    Mvh

  • Hej!

    För många stationer har vi tillgång till vattenståndsdata men ser nu efter kontroll att vi tyvärr bara har vi bara tillgång till vattenföringsdata från Edsforsens krv. Data börjar dessutom år 1950 och kan omfattas av sekretess för de senaste två åren.

    Lena Hydrolog, produktansvarig
  • Innan 1950 så hette stationen tydligen Edebäck. Men det kanske du har kollat?
    Ni har inte vattenståndsdata för de två senaste åren? Dvs om de inte omfattas av sekretess?
    Mvh

  • Hej!

    Du har helt rätt, tack för upplysningen. Vi har data från Edebäck från 1910, dock bara vattenföringsdata. SMHI har alltså inte tillgång till vattenståndsdata därifrån alls.

    Lena Hydrolog, produktansvarig
  • Jaha, det var ju tråkigt!
    Vet du någon annan som eventuellt kan ha vattenståndsdata från Edsforsen/Edebäck? Och gärna då kring 1930-1940-talet.
    Mvh

  • Tyvärr har jag inget förslag på vem som skulle kunna hålla denna informationen.

    Lena Hydrolog, produktansvarig