Vattenståndet i Västerås

Bara Norrström syns. Dit är det 100 km via många trånga sund. Vattenståndet måste skilja sej och förloppet måste vara intressant att följa upp. Var finns mätvärdena för Västerås, Köping Södertälje. Är Norrström inte ett riktigt värde utan ett medelvärde?

Kommentarer

  • Hej Lars-Olof!

    Det stämmer att vattenståndet i Norrström är ett medelvärde från mätningar på tre platser i Mälaren; Västerås, Södertälje och Stockholm.

    Vattenstånden i de stora sjöarna finns även att ladda ner på sidan http://bizmet.smhi.se/bizmet/prods/whl_vattenst...
    där det under "fakta"-fliken finns en pdf som beskriver de vattenståndsmätningar som görs i Mälaren.