Vattenprovtagning vid högflöden sett mot MHQ

Hej!

Vi arbetar med vattenprovtagning för kalkeffektuppföljning. Det innebär att vi skall försöka ta prover vid högflöden, gärna vid det allra högsta. Vattenweb och S-Hype borde därför kuna gå att använda om man skall kolla när man skall provta. I datasidorna för modelldata står: MHQ = Medelvärdet av varje års högsta dygnsvattenföring. Vi hade tänkt att detta möjligen kunde användas att ha som någon form av nivå att gå på när provtagningarna skall inledas. Men: Den nivån inträder ju inte alla år! Därför kan man möjligen gå efter t ex 50 eller 75% av MHQ som riktvärde. Har ni någon rekommendation eller uppfattning angående på hur stor del av MHQ man kan lägga sig på? Eller det kanske t o m är en dålig idé till att börja med?

Kommentarer

  • Hej!
    För att underlätta för just vattenprovtagningar så kommer inom kort på Vattenwebb ett prognosverktyg där vattenföringen kommer att visualiseras i förhållande till normalt. Även spridningen kommer att synas vilket innebär att det blir lätt att se om värdet ligger högt i förhållande till det normala för just den tiden eller om det är ett normalt flöde. Detta borde ge en fingervisning kring när provtagningar bör tas och vi hoppas att detta kan vara till er hjälp.

    Lena Hydrolog, produktansvarig