Vattenföringsdata som är nya

Jag behöver uppgifter om vattenföring i Hedströmmen (Dömsta) Svartån (Åkesta kvarn) och Sagån som är så nya som möjligt. När jag laddar hem data är det nyaste jag får tag i från i januari i år. Det känns inte särskilt aktuellt! Finns det nyare data att få tag i? Hur gör jag då? Jag behöver veta vattenföringen då jag är i färd med att elfiska i dessa vattendrag. De lokaler jag ska fiska ligger långt ner i huvudfårorna och är knepiga att elfiska när det är för höga flöden. Jag behöver kunna avgöra om det är idé att åka ut. Är det möjligt att göra denna bedömning med hjälp av era tjänster?

undrar Gunilla

Kommentarer

  • Hej Gunilla,
    Roligt att du använder VattenWeb! När det gäller bedömningen av vattendragen så antar jag att du vill ha så aktuella värden som möjligt. Tyvärr rapporterar inte alla våra stationer varje dygn, men Åkesta Kvarn gör det. Det finns "okontrollerade" data fram till och med 18/9 2011. Det innebär att data inte kvalitetskontrollerats och alltså kan innehålla fel beroende på t ex fel på mätinstrumenten. Då dessa värden inte granskats så behöver du själv kryssa i att du att filen ska inkludera okontrollerade data innan du laddar ner data.

    Dömsta har (okontrollerade) data fram till och med 27/7 2011, men den stationen är inte realtidsrapporterande. Det innebär att vi inte får uppdateringar varje dygn utan att rapporteringen släpar efter.

    De stationer vi har i Sagån är alla så kallade temporära stationer dessa töms på data väldigt sällan. Det finns en del temporära stationer som uppdateras dagligen, men tyvärr inte de i Sagån.

    Niclas Hydrolog, marknadsansvarig