Vattenföring i delaro med flera vattendrag

Hej! I delaro 636693-167937 finns ett flertal vattendrag bland annat Halsegårdaån som jag skulle vilja ha vattenföringssiffror på men det som finns är från ett större område. Finns det någon möjlighet att få ut för endast ett av vattendragen?

Kommentarer

  • Hej Peter! Du kan få en uppskattning av vattenföringen för ett mindre område genom att utgå från siffrorna i det större området (636693-167937) och "areavikta" dessa. Du behöver då veta storleken på avrinningsområdet för vattendraget som du är intresserad av, och sedan dividera denna area med det stora områdets area. Då får du en kvot att multiplicera med vattenföringen från det större området. Detta ger en uppskattad vattenföring för mindre områden som i de flesta fall är fullt rimlig.

    Niclas Hydrolog