Vattenföring

Varför kan man inte se flödet i vattendrag överskådligt som i den gamla versionen av hemsidan?

Kommentarer

  • Hej Karra!
    Det finns två webbsidor som visar flöden i vattendrag:
    • Sidan observationer där du kan se uppmätta flöden de senaste 10 dygnen vid mätstationer spridda i landet.
    • Sidan hydrologiskt nuläge där du kan se modellberäknade flöden med 10-dygnsprognoser för godtycklig plats i landet.
    Kolla på dessa två och återkom med eventuella frågor så försöker vi hjälpa dig!
    Niclas Hydrolog
  • Sidan med Observationer är riktigt bra.
    Om ni till detta skulle visa vattentemperatur så vore det fantastiskt.

  • Hej,

    Jag skulle vilja se information om markanvändning, eller åtminstone sjö-%, inom det avrinningsområde som hör till en specifik mätstation. Tänker då på det hydrologiska grundnätet. Kan jag hitta det någonstans?

    Med vänlig hälsning, Klas
  • Jajamensan!

    Öppna SMHI:s tjänst Vattenwebb och Modelldata per område: https://vattenwebb.smhi.se/modelarea/

    Leta rätt på den plats där stationen ligger och klicka på kartan.
    Då får du upp en ruta där du direkt kan se sjöprocent för området.

    Om du vill ha mer information om markanvändning så laddar du ned en Excelfil genom att klicka på den svarta rutan "Ladda ned data (xls)".

    Där finns, bland annat, uppgifter om markanvändning.

    Mvh,
    Ola

    Ola Databasexpert
  • Finns det någon möjlighet att få ut informationen för samtliga stationer, utan att behöva klicka på dem en och en?
  • Hej Klas,

    Nu har vi tittar närmare på din fråga och kan säga att vi inte har ett enskilt dokument som innehåller alla de uppgifter som du är intresserad av, men det finns möjlighet att plocka ihop uppgifterna själv från tre olika källor.

    1. Markanvändning för alla avrinningsområden
    Du kan ladda ned filer för hela Sverige här: https://vattenwebb.smhi.se/modelregion/
    Välj filen för markanvändning. Här hittar du areor för olika marktyper och area för sjöar och vattendrag samt total area för alla avrinningsområden. Med den informationen kan du beräkna sjö% per avrinningsområde.
    Avrinningsområdena har unika ID, så kallade subid. I den här tabellen ser du inte vilka subid som tillhör de olika stationerna.

    2. Stationerna
    De hittar du här: https://www.smhi.se/data/hydrologi/vattenforing/lansvisa-gis-skikt-med-vattenforingsstationer-1.102165
    Det är ett GIS-skikt som består av flera filer. Om du har ett GIS-program så kan du lätt hitta stationslista där, men annars kan du öppna filen "Hyd_grundnat_SMHI_2020.dbf" i Excel och då kan å, ä och ö bli lite tokiga.
    Varje station har ett StationsNr som identifierar stationen.

    3. Koppling mellan Station och avrinningsområde
    Nu gäller det att koppla ihop stationsnummer med subid, och det är den filen som vi inte har publicerat på hemsidan än, men den får du bifogad i det här svaret.

    Jag hoppas att du med hjälp av den här informationen får det lättar att plocka fram det du letar efter!

    Mvh,
    Ola

    Ola Databasexpert