vattenflöde i Örsundaån

Hur mycket vatten rinner per år vid Vilstena, Forsby och genom Örsundsbro. Vet ni sånt?
Min erfarenhet efter 65 år är att vattnet nu kommer snabbr efter ett regn och avtar lika snabbt. Flödena blivit större och med mer kortvariga toppar och däremellan mycket lägre lågvatten!

Kommentarer

  • Hejsan Lennart,

    Vilka intressanta iakttagelser du gjort!

    De tre platser du nämner går att hitta i Vattenweb, och för att göra det lite lättare så har jag noterat platsernas 'personnummer' nedan:

    Vilstena: 663907-156223
    Forsby: 662796-156552
    Örsundsbro: 662519-158365

    Om du öppnar vyn 'Modellresultat' och skriver in tex Vilstenas nummer i sökrutan längst upp till höger och sedan trycker på Returknappen så zoomas kartan in vid Vilstena. Det närmast uppströms liggande delavrinningsområdet färgas blått.

    Nu kan du hämta hem information genom att klicka på knappen 'Ladda hem data (xls)'. Då laddas en fil i Excel-format hem till din dator. När du öppnar den så hittar du de värden du frågat efter, och många fler...

    Jag har laddat hem data för Vilstena, Forsby och Örsundsbro, och så här ser det ut:
    Vilstena: årsmedelvattenföringen är 1,02 m³/s (under perioden 1990-2011)
    Forsby: årsmedelvattenföringen är 1,30 m³/s (under perioden 1990-2011)
    Örsundsbro: årsmedelvattenföringen är 4,43 m³/s (under perioden 1990-2011)

    Vilstena och Forsby ligger nära varandra i samma vattendrag Örsundaån, så det är inte någon större skillnad på deras medelvattenföring. Örsundsbro ligger inte så långt nedströms Forsby, men här är medelvattenföringen flera gånger högre! Orsaken är naturligtvis att många bäckar små och några åar har anslutit sig till Örsundaån på vägen ned till Örsundsbro, och de bidrar med en hel del vatten. Bland annat kan nämnas två Lillåar, Jungbodike, Gällbäcken, Skattmansöån och Långtorabäck.

    Mvh,
    Ola

    Ola Databasexpert
  • utan att kollat... jag trodde Jungbo dike rann ut i enköpingsån. Ultuna har en försöksstation i Långtorabäcken strax bakom kyrkan där dom bla mäter flöde och ph och en del kemiska parametrar.

    Jag träffade Yygste kvarnägaren i Vilstena som berättade att när han tömde dammen i fjol så tog det flera dagar att fylla den igen men när farsan hans malde med vattendrift på 50-talet så blev dammen fylld samma kväll. Kanske skulle Kalle Almblad intervjuas av er om hur vattenflödena ändrats.

    Jag tror att mycken fisklek spolieras av att rommen hamna r på torra land pga jortvariga högvatten.

    Mvh

    Lennart

  • nu har jag kollat Jungbo dike/kävrabäcken/enköpingsån ingår inte i Örsundaåns avrinningsområde.

  • Du har rätt!

    Jag tittade inte tillräckligt noga på Jungbo dike i Vattenwebkartan. Den rinner helt klart söderut och vidare till Enköpingsån.

    Mvh,
    Ola

    Ola Databasexpert
  • Hej. Du verkar ju vara proffs på vattenflöden. Dammen i Forsby är ca tre meter bred och en meter hög , dämd med tvåtumsplank. Om jag från bron lyckas mäta att vattnet är ca 1, 2, resp. 3 dm över planket vid olika flöden... kan du berätta hur många kubik som ungefär rinner vid resp flöde.... eller har du nån formel där bredd och höjd på vattenflöde mot fritt utlopp kan räknas ut?

  • Det du beskriver verkar passa in som ett rektangulärt överfallsvärn, och för det finns det formler, bl.a. Polenis formel, som beskrivs här:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96verfallsv%C3...

    Men eftersom olika överfall kan vara tillverkade på olika sätt och med olika material så påverkar de vattnet med olika mycket friktion. Och friktionen, eller åtminstone den komponenten i formeln, måste bestämmas experimentellt.

    En grov uppskattning kan göras med följande förenklade formel (som förutsätter att dammen är 3m bred, och att du mäter vattenytans höjd (h) i förhållande till planket en bit uppströms dammen, dvs där det är opåverkat av fallet över dammen):

    Q(m3/s) ~ 6,2*h^1,5 (och h mäts i meter)

    För vattenhöjderna 1, 2 och 3 dm blir värdena:
    h(=0,1m) -> Q ~ 0,2 m3/s
    h(=0,2m) -> Q ~ 0,5 m3/s
    h(=0,3m) -> Q ~ 1 m3/s

    Ola Databasexpert