Vattendränkt mark

Sörmland (Flen) markerna är mättade med vatten. Sjöar på fält och åkrar. På min egna tomt klafsar det överallt där man går. Problem med att vatten stiger upp i källaren. (Pumpar för fullt med dränkbarbar pump). Varför sjunker inte vattnet undan? Ni har ju flaggat för lågt grundvatten iflera år. Då borde väl vattnet sjunka undan. Det är ju ingen tjäle.

Kommentarer

  • Hej Lars!
    Det är som du skriver ett generellt överskott på vatten i mellersta Sverige just nu och det drabbar många fastighetsägare. I allmänhet är grundvattenlagren väl påfyllda, med undantag för riktigt stora grundvattenmagasin där påfyllningen sker långsammare. I det senare fallet kan det handla om ett flertal meter torr jord som måste återfuktas och det kan kräva lång tid. Trots allt består landskapet till största del av tunnare jordtäcken där är lagringsutrymmet är begränsat, och där mättas marken fortare.
    Niclas Hydrolog, marknadsansvarig