Vattendjup i småländska sjön Furen.

Hej!
Såg till min förvåning att det angavs ett maxdjup på 14,4 m i Furen.
Det djupet och mer finns över ganska stora områden i centrala delar av sjön, men största djupet är nog 18-20 m i norra delen av sjön där det finns en ganska liten men markerad djuphåla. Fiske med ekolod och fiskevårdsföreningens egen djupkarta visar också på detta.

Kommentarer

  • Hej Ronny,
    Vad roligt att du hittat sjöinformationen i Vattenwebb!
    Uppgifterna för Furen (632814-140041) kommer från en sjödjupskarta som finns i SMHI:s arkiv. Kartan är från 1971 i skala 1:20 000 och djupuppgifterna är troligen sammanställda från ett begränsat antal handlodningar, men det var de senaste uppgifterna som vi hade för Furen, till dess att du hörde av dig!
    Har du möjlighet att skicka en kopia av Fiskevårdsföreningen djupkarta till SMHI så lägger vi gärna in uppgifterna i Vattenwebb.
    Med vänlig hälsning,
    Ola

    Adressen är:
    SVAR
    SMHI
    601 76 Norrköping

    Ola Databasexpert