varför skiljer sig lokal och total vattenföring i Restebäcken?

Hej,

Jag har hämtat hem vattenföringsdata för Restebäcken med aroID:

Jag undrar varför lokal vattenföring inte stämmer med total vattenföring när det är ett litet kustmynnande aro där vattensystemet bara är ett enda delaro?

Sjön regleras förresten lite så siffrorna kan inte stämma så bra men ger i alla fall en uppfattning om det är i stort och hur det hade sett ut utan reglering.

Vänliga hälsningar
Elin Ruist

Kommentarer

  • Hej Elin! Det korta svaret är att total vattenföring beräknas till områdets utloppspunkt medan lokal vattenföring avser avrinningen från marken till ytvattnet (sjöar och vattendrag) i delområdet. Skillnaden består alltså av avrinningen som bildas från nederbörd över själva ytvattnet samt eventuell magasinering i ytvattnet.

    Niclas Hydrolog