VARFÖR SÅ MYCKET RESTRIKTIONER ANGÅENDE NYTTJANDET?

Varför över huvud taget lägga ut sådant här material om det inte får användas till någonting? Materialet är ju redan betalt av svenska skattebetalare, låt detta nu komma dem till del. Gör som man gör i USA. Det som är betalt via skattemedel SKA också komma allmänheten till gagn utan extra kostnader. Om någon kan använda detta material till att utveckla en verksamhetsom ger ett samhälleligt mervärde så kommer ju denna data till nytta. Vilken nytta gör den nu med alla de restriktioner som den är behäftad med? Europeiska programvaru utvecklare har en hopplös kamp gentemot USA-konkurrenter eftersom Europeiska public-service instutitioner där alla lägger kraftiga restriktioner på användandet av vad befolkningen redan har bekostat Detta MÅSTE ni jobba på att förändra om EUROPA ska överleva och om vi fortsatt ska ha råd att ha den här typen av public-service.

Kommentarer

  • Alla data och produkter som SMHI Basverksamhet tar fram är tillgängligt för all typ av användning. Däremot är kostnaden för användandet differentierad beroende på ändamål för nyttjandet, se SMHIs datapolicy http://www.smhi.se/omsmhi/Policys/smhis-datapol.... De webbtjänster som tas fram syftar till att öka användandet av SMHIs data och produkter men användandet är än så länge begränsat till icke-kommersiell verksamhet med hänvisning till ovan nämnda datapolicy. För att få tillgång till data och produkter för kommersiell verksamhet hänvisas till SMHI kundtjänst.

    Niclas Hydrolog