Uppskatta volym på sjöar

Hej!

Jag undrar vilken metod som lämpar sig för att uppskatta volymen i en sjö som saknar djupdata?

Tack för hjälpen 😀

Kommentarer

  • Hej Elinor!

    Det finns en metod som bygger på en indelning av Sverige i regioner, med en regression mellan sjödjup och sjöarea för varje enskild region. Vår limnolog Håkan kommer att presentera metoden för dig så snart han haft tid att hitta den publikation i vilken den är beskriven.

    Till dess får du gärna ta en titt i Vattenwebb, där sjöars medeldjup presenteras i fliken "Sjöuppgifter". Se : https://vattenwebb.smhi.se/modelarea/

    När man har tillgång till ett maxdjup, men inte medeldjup, så kan man använda tumregeln:
    medeldjup = 0,3 x maxdjup

    Vi återkommer med metoden!

    Vänliga hälsningar,
    Ola
    Ola Databasexpert
  • Hej Ola!

    Tack så jättemycket för svaret!