Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Uppmätt vattenföring Torne älv (station 16722)?

Hej!
Undrar var underlaget till den uppmätta vattenföringen i Torne älv, dvs den som ni benämner "16722-KUKKOLANKOSKI ÖVRE". Så vitt jag kan förstå så baseras den på finska mätningar, men de på den finska sidan jag har pratat med kan inte hitta någon finsk station med detta namn eller med de angivna koordinaterna. Den närmaste hydrologiska station de kan finna är "KARUNKI" (st_lat 66.03123 och st_lon 24.01360). Är det bara något missförstånd eller stämmer positionen för den i Vattenwebben angivna mätstationen?
Lars Sonesten Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej!
    Kukkolankoski övre och Karunki är samma station. Den benämns bara olika i Sverige respektive Finland.
    Mvh Lena
    Mätdataexpert sötvatten
  • Hej igen!
    Om det är samma station så varför skiljer sig koordinaterna åt? Se bifogade skärmdump från HELCOM:s PLC-databas där den finska stationen är blå och den svenska, som ligger nedströms, är grön. Vi har alltid undrat varför de svenska och finska belastningsberäkningarns skiljer sig åt något, trots att vi använder samma underlag (men vattenföringen tar en omväg via er). Om vi har helt olika positioner ute i verkligheten som vi relaterar till så kanske det inte är så konstigt att det blir olika slutresultat? Så frågan är vems koordinater som är de korrekta?
    Lars Sonesten
  • Hej Lars!
    Jag har pratat med SYKE i finland om din fråga och har fått detta svar. KOntakta oss gärna igen om det är nåt som är otydligt.
    /Jenny

    We have water level station only at Kukkolankoski (6702200 W).
    We estimate discharge only at Karunki (6702200 Q). We only have one rating curve and it is Kukkolankoski W vs. Karunki Q.
    So the discharge data that you receive under station id 6702200 is at Karunki (just upstream of Liakanjoki).
    This spring flood gaugings were done with an ADCP. Gaugings were done separately in the main channel (Kukkolankoski) and Liakanjoki because of the needs of flood maps of city of Tornio.
    16.5.2018 13:45 with WorkeHorseRioGrande, Q=2603 m3/s at Kukkolankoski
    16.5.2018 15:00 with WorkeHorseRioGrande, Q=408 m3/s at Liakankojoki
    Total: 2603+408=3011 m3/s.
    Jenny
  • Hej igen!
    Så som jag tolkar svaret från SYKE så var min fråga befogad och vattenflödet är beräknat för huvudflödet Kukkolankoski vid Karunki, vilket innebär att era koordinater för platsen för vattenflödet är felaktiga då platsen skall vara uppströms bifurkationen. Följaktligen torde även avrinningsområdets storlek vara fel osv.
    /Lars
    Lars Sonesten
  • Hej!
    Jämfört med modellen ser det ut som att vi "kompenserar" för den felaktiga positionen eftersom stationen Kukkolankoski är kopplad till området vid förgreningen till Liakanjoki (subid 60217). Dvs modellen stationsuppdaterar med flödesuppgifterna från Kukkolankoski vid förgreningen till Liakanjoki (subid 60217). Det finns ingen stationsuppdatering eller koppling till stationen i modellen i området nedströms (där W-stationen faktiskt ligger, subid 60220). Så även om koordinaterna för Q-stationen är missvisande ser flödet ut att vara kopplat till korrekt område. Vi ser till att uppdatera tröskelkoordinaterna för stationen så att det även ser rätt ut i Mätningar-fliken på Vattenwebb.
    Mätdataexpert sötvatten
  • Hej Lars!

    Tack för att du uppmärksammat oss på de här avvikelserna. De hos oss på SMHI som ansvarar för våra stationsuppgifter såsom koordinater ser nu över koordinatangivelserna.

    Med vänlig hälsning
    Obs-hydrolog
    Observationsenheten

    Bent Göransson

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.