Uppföljning av flöden från o nivåer i Ringsjön

Har under ett antal år följt nivåerna o flödena i Ringsjön.
Frågeställningar:

  • tål Ringsjön en tappning på 2 m3/s, vilket förutsätts i senaste vattendomen?
  • hur mkt mer elproduktion erhålls genom en bättre anpassad tappningsställare?
  • hur kan flödena i Forsmöllan beräknas utifrån värden från Ringsjön? Ger möjlighet att följa befintlig tappningsställare, vilket idag inte är möjligt pga allt för ålderdomliga metoder.
  • Som markägare har jag rätt att ta del av flödena från Ringsjön och nivåerna för att utröna om belastningen på ån skulle kunna minskas. Det är även en kontroll av att Sydvatten följer tappningsställaren. Denna uppföljning saknas idag.

Flödena från Ringsjön är inte redovisade efter 27 juli 2014.
Önskar att dessa värden uppdateras kontinuerligt likt de övriga flödena i Rönne å. Hade även varit betjänt av att nivåerna i Ringsjön togs med i er databas.

Kommentarer

  • Hej!
    SMHI kan inte utan att en konsult först tittar på dessa frågeställningar besvara dina frågor. Återkom om du är intresserad av detta så ser vi till att rätt person för detta kontaktar dig.

    Värdena från SMHIs grundnätsstationer (inkl. Ringsjön) uppdateras dagligen på Vattenwebb. Detta innebär alltså att de läggs ut på webben så snart de finns tillgängliga i SMHI databas. Saknas värden sedan i juli innebär det att dessa värden inte finns tillgängliga i vår databas ännu.

    Lena Hydrolog, produktansvarig