Tydlig farg

färga de fyllda cirklarna efter källor
visa källfördelning per delavrinningsomr
kunna skriva till excelfil
skriva ut bilder
tidsupplösta resultat - vinter vår sommar höst
ange förändring i koncentration
(betingsberäkningar!!!!)

Kommentarer

  • Tack för värdefulla synpunkter!

    Vi kommer att jobba vidare med scenarioverktyget under hösten och då tar vi med detta i listan över möjliga förbättringar

    Källfördelning per avrinningsområde finns redan idag om du går till den del av vattenwebb där du kan ladda ner data per område. (Se http://vattenweb.smhi.se/modelarea/, klicka på ett område och se fliken källfördelning i excelfilen.)

    Ger det dig den information du vill ha eller är det någon annan sammanställning du saknar?

    När det gäller skriva till excelfil, kan du specificera mer vad du vill ha i filen?

    MVH
    Lena Strömbäck

  • Jo vi tänker att man gör några simuleringar där man reducerar näringstillförsel i olika delar avrinningsområdet och då vill man se hur det påverkar de olika delarna. Det kan man ju nu men man vill också ha resultatet i excelfil. Dvd hur mång % el kg reduktionen blev i de olika cilklarna.

  • Du vill alltså ha en sammanställning över flera simuleringar.

    Tack för synpunkterna.

  • Ja, en annan sak som hade varit briljant är om det fanns en verktygslåda med åtgärder och dess näringsreduktion per hektar (min max) t ex. Bland annat i länsstyrelsens rapport 2009:51 kap 4 kan man hitta flera av dessa siffror. Jag tror det hade inneburit att kommunerna och även lst skulle använda modeller mer.
    Ni har gjort ett jättebra jobb med detta:)

  • Tack igen för synpunkt!

    Det här är en sak som vi diskuterat, men som är beroende på att vi kan få in användbar information om åtgärder. Rapporten du nämner verkar vara en möjlig källa.