Torneträsk Strandförskjutnin sedan istidens reträtt c.9000 år sedan

Det ges här möjlighet att fråga om sjöar.
För något år sedan (2016 bör det ha varit) så studerade jag "Vattenwebben" vill jag minnas, modeller (kan de väll benämnas) avseende sjön Torneträsk strandförskjutning sedan istidens reträtt c. 9000 år sedan. Då kunde jag titta sjönsutbredning vid typ 9000, 5000 eller 1000 år sedan hur sjöns utbredning vat och vart sjön avvattnade. Jag ångrar att jag inte sparade ner modellerna För nu kan jag inte hitta dem på Vattenwebben.
Fråga: Finns dessa modeller i Vattenwebben, och finns de att få tillgång till? Eller var det någon annan myndighet som tillhandhöll modellerna än SMHI?
Jag vill minnas att modellerna fanns liksom i denna karta(https://vattenwebb.smhi.se/station/).
Med vänlig hälsning
En Torneträsk fantast

Kommentarer

  • Hej Peder!

    Jag är ledsen över att behöva meddela att Vattenwebb aldrig innehållit strandförskjutningskartor över Torneträsk.
    SMHI har tillsammans med SGI tagit fram en karta över framtida medelvattenstånd för havet där man kan välja ett uppskattat medelvattenstånd för år 2050 respektive år 2100. (https://gis.swedgeo.se/smhi_havsniva/) Kanske du tittat på den för några år sedan?

    Mvh,
    Ola
    Ola Databasexpert