Tillrinningsområde

Finns det någon karta som visar tillrinningsområdet över en specifik plats?
Emma Persson

Kommentarer

  • Hej!
    Tillrinningsområde till godtycklig plats finns inte på smhi.se. Bara tillrinningsområde till utloppspunkter för alla avrinningsområden. Trafikverket har en flödesapp där man kan se tillrinningsområdet för en valfri punkt. Jag är dock osäker på om den är öppet tillgängligt, samt vilken länk du ska använda i så fall. Men kontakta Trafikverket så kan de säkert hjälpa dig med detta.
    Lena Hydrolog, produktansvarig
  • Hej, enligt ett webbinarie vi hade med SLU så ska man kunna via er vattenwebb få reda på andelen åkermark i ett tillrinningsområde för ett vattenskyddsområde som är en ytvattentäkt. Kan man få fram det?
    Ingela Svensson
  • Hej Ingela!
    På vattenwebb går det att få info. Gå in här: https://vattenwebb.smhi.se/modelarea/ , klicka på det område du är intresserad av och ladda ned data. I den nedladdade excelfilen finns information om markanvändning och jordarter. Jag hoppas att det är det du är ute efter.

    MVH
    Maud Hydrolog
  • Tack för informationen,
    en undran under områdesinformation under Markanvändning står Jordbruksmark,  innefattar det bara åkermark eller är även betesmark inräknat i jordbruksmark?
    Ingela Svensson
  • Hej
    på länken nedan finns en sammanställning över markanvändningen. Jordbruksmarken är beräknad från Jordbruksverkets blockdatabas, se mer här: https://www.smhi.se/data/hydrologi/vattenwebb/om-data-i-vattenwebb/indata-for-markanvandning-i-vattenwebben-1.22841

    MVH
    Maud Hydrolog