Flödesberäkning på valfri punkt

Vattenweb är helt fantastiskt bra. Skulle bara önska att man kunde få flödesberäkning "på valfri punkt i ett vattendrag" inom ett specifikt område och inte endast när vattendraget lämnar omrädet.
Kan vara intressant när man tittar på vilka flöden som går genom gamla sågverk och kvarnar.

Kommentarer

  • Hej Tommy!
    Beräkningspunkterna i VattenWeb baseras på indelningen av avrinningsområden i Svenskt Vattenarkiv (SVAR), som i sin tur beror av indelningen av vattenförekomster inom vattenförvaltningen. Det finns olika sätta att skala ner dessa resultat. Det enklaste är att själv arealvikta vattenföringen om du vet uppströmsarean vid den punkt du är intresserad av, men då får man anta att tillflödet av vatten inom delavrinningsområdet är relativt homogent. Detta bör hur som helst ge en bra fingervisning. SMHI erbjuder annars konsulttjänster för denna typ av frågeställningar. Du kan kontakta kundtjänst för mer information om detta, kundtjanst@smhi.se.

    Niclas Hydrolog