Svårt att orientera sig

Det är i dagsläget svårt att orientera sig på kartan. Detta beror på liten storlek av ortsnamn, avsaknad av vägnät. Ett enkelt verktyg hade kunnat vara att införa en funktion där jag kan zooma in på ett markerat område (man drar helt enkelt upp en box)

Kommentarer

  • Hej!
    Tack för din synpunkt. Vår förhoppning är att under året hinna förbättra bakgrundskartorna i Vattenwebb för att underlätta navigering i kartorna.

    Lena Hydrolog, produktansvarig
  • Hej igen!
    Det är en avvägning hur mycket info som ska visas i bakgrundskartorna för att inte den hydrografiska informationen ska skymmas (vattendelare, vattendrag), men jag håller med om att det kan vara svårt att navigera utan vägnät etc.

    Den funktion du efterlyser (zooma till ruta) finns redan i Vattenwebb. Om du håller ner shift-tangenten på tangentbordet samtigt som du markerar en rektangulär ruta med musen (håll ner vänster musknapp) så zoomas kartan till den valda området. Lite svårt att upptäcka detta på egen hand, men "dolda funktioner" är ju vardagsmat i spelvärlden...;-)

    Niclas Hydrolog
  • Ps. Man kan även använda "rullhjulet" på musen (om man har ett sådant) för att zooma in/ut i kartan.

    Niclas Hydrolog
  • Hej!
    Det är fortsatt klurigt att orientera sig i kartan. Har ni några tankar på att införa fler orstnamn, vägar eller dyl?
  • Hej!
    Under nästa år planeras bakgrundskartorna bytas ut. Vi hoppas på att orienteringen blir enklare då.
    Lena Hydrolog, produktansvarig