Skillnader i flödesdata LLQ

Hej, tittar på flödesdata för Munkedalsälven i Munkedals kommun och får fram följande flödesuppgifter för MLQ.

Jag undrar vad dessa står för och varför den totala naturliga vattenföringen skiljer sig från de två andra. De brukar vara samma

Kommentarer

  • Hej Lars!
    Du kan läsa en beskrivning av de olika beräkningssätten, men kortfattat har "total naturlig vattenföring" beräknats med en modell som inte innehåller några regleringar, dvs den rekonstruerar vattenflöden under oreglerade förhållanden.

    Det finns en webbsida i Vattenwebb, analysverktyg för regleringar, där du kan se vilka regleringar vi fått information om och inkluderar i beräkningarna "Total vattenföring" respektive "Total stationskorrigerad vattenföring". Det tycks finns två regleringar i Örekilsälvens avrinningsområde.
    Niclas Hydrolog, marknadsansvarig
  • Ok, tack för svar. Ska titta på detta