Skillnad mellan data i vattenwebb och VISS (Vatteninformationsystem Sverige)

Hej!
Sitter och försöker bli klok på värden för totalbelastning på vattenförekomster. Under förbättringsbehov på VISS (http://www.viss.lansstyrelsen.se/Improvements/E...) anges att belastningen P på norra Vaxholmsfjärden är 198 kgP/år och att förbättringsbehovet för att uppnå MKN är 25% dvs 49 kgP/år. Dessa siffror sägs komma från SMHI:s vattenweb. Går man in på SMHI:s vattenwebb och tittar på modelldata/område Norra Vaxholmsfjärden så hittar jag en siffra på totalbelastning P på 77 TON/år.
Kan ni hjälpa mig förstå varför det skiljer så mycket mellan er data och VISS data? Tittar jag på fel ställe?
Tack för hjälp!
Mvh
Mia Sklenar
Vik. kommunekolog Vaxholms stad

Kommentarer

  • Hej Mia!
    Jag vet inte säkert hur länsstyrelsen tagit fram de siffror du hittat på VISS men jag ser i länken att data senast är ändrad 2014-03-12. De måste ha utgått från den Vattenwebbsversion som då var tillgänglig och som du nu kan hitta längst ner på sidan http://vattenwebb.smhi.se/ under Vattenwebb Arkiv (V-2013-08-01). I nedladdade data, källfördelningsfliken, hittar man en total fosforbelastning på 75,588 ton/år vilken de troligtvis minskat med belastningen av ”Inflöde från omgivande vattenförekomster” på 75,389 ton/år. Det ger en differens på 199 kg/år.
    Om du gör motsvarande för den nu aktuella versionen på vattenwebb får du total belastning 77,350 ton/år minus inflödet 77,070 ton/år, dvs 280 kg/år. Ökningen beror på flera olika delar, vilket du kan se i källfördelningen. Förändringar i de delar som beräknas med S-Hype (den hydrologiska modellen) gäller enskilda avlopp där nya datasammanställningar har fåtts från Vattenmyndigheten och urbant/dagvatten där ny jordartsklassning har gjorts. I Kustzonsmodellen har en tidigare felaktig punktkällefil korrigerats vilket påverkat direktutsläpp punktkällor. Gällande atmosfärsdeposition är den i modellen uppdaterad från tidigare värden enligt Areskog (1993) till nyare forskning enligt Savchuk et al (2008).
    Återkom gärna om du har fler frågor.

    Sofia Modellexpert kustvatten