SjöID 667058-141298

Lisjön finns med i sjöregistret på vattenweb och sedan refereras att det finns med i SVAR_2012_12. När man tittar i filen för Sjödjup och sjövolym så saknas dock Lisjön.

Kommentarer

  • Hej Ylva,

    Jag kan hålla med om att det kan verka otydligt, men jag ska försöka förklara hur det ligger till med Lisjön, och flera andra sjöar i SVAR.

    I Vattenwebbs Sjöregister kan vi visa upp de sjöar för vilka vi har skapat en polygon, dvs en förenklad strandlinje. Lisjön är en sådan sjö.

    För en del sjöar, cirka 9000, så har SMHI tillgång till sjödjupskartor. De här kartorna har vi fått från länsstyrelser, sjömätningsföretag, fiskevårdsförbund och liknande. De flesta kartor visar bottendjup, och en del kartor är väldigt detaljerade. Om det finns en sjödjupskarta så kan vi redovisa sjödjup och beräkna sjöns volym. Titta till exempel på Älgsjön (666176-139934) som ligger strax väster om Lisjön. Den har både djup- och volymuppgifter, samt en nedladdningsbar karta.

    Tyvärr har vi inte någon sjödjupskarta för Lisjön (667058-141298), och då kan vi alltså inte redovisa varken sjödjup eller volym.

    Mvh,
    Ola

    Ola Databasexpert