sjöhöjder

Hej
Jag var inne och tittade på sjöhöjder för Store Väktor (645919-127873; 95,4möh), Kringvattnet (645916-127905; 96,7 möh) och Lille Väktor (645787-128014; 95,5möh).
Har ni ngn förklaring till dessa lite konstiga höjder? Strömningsriktningen är ju enligt ovan.
Tacksam för hjälp.

Kommentarer

  • Hej Elisabeth,

    Tack för att du hjälpt oss att hitta de här konstigheterna!

    Sjöhöjderna i Svenskt vattenarkiv har alltid varit något osäkra, och det beror på att vi använt en mängd olika källor. För vissa sjöar har vi fått höjdvärdet från Lantmäteriets kartor, för andra sjöar har vi använt kartor från Länsstyrelser, kommuner eller andra uppgiftslämnare.

    I ett försök att få höjder från samma källa, så att de skulle bli lika bra och samtidigt jämförbara, så använde vi 2012 Lantmäteriets rikstäckande höjddatabas (50x50m) som underlag. Databasen är grov, men rikstäckande, och höjderna beräknades som ett medelvärde från de höjdangivelser som fanns inom gränserna för varje sjös strandlinje.

    Det värde som varje sjö fick beräknat från höjddatabasen jämfördes med det som tidigare angetts i SVAR, och om avvikelsen var inom rimliga gränser så användes det nya värdet. Om avvikelsen mellan nyberäknat och tidigare värde var för stort så gjordes en manuell kontroll.

    Nu en titt på underlaget, dvs den bifogade bilden.
    Här ser vi att gränserna för de tre sjöarna är förskjutna i förhållande till det höjdraster som användes i beräkningarna. Det innebär att vissa höjdvärden från land troligtvis kommit med i medelvärdet för sjöarnas höjder. De mörka fälten har höjd=95 m, så alla tre sjöarna skiljer väldigt lite i medelhöjd enligt höjddatabasen.

    I efterhand inser jag att vi naturligtvis ska ha med ytterligare ett test vid nästa beräkning av sjöhöjder: Att uppströms liggande sjöar ska ha en sjöhöjd som är lika hög, eller högre, än nedströms liggande sjö. Och det är tack vare dig Elisabeth som vi lägger till den kontrollen!

    Nästa gång vi beräknar sjöhöjd så kommer vi att använda oss av Nationella Höjddatabasen, som är väsentligt mer noggrann än 50x50m-databasen!

    Mvh,
    Ola

    Bifogad fil:
    https://kundo.se/site_media/attachment/forum_65...

    Ola Databasexpert