Saknar många djupkartor för sjöar

Hej! Jag jobbade på 90-talet på Falu kommun. Vi genomförde då omfattande sjödjupsmätningar (minst 75 st). Ser nu i er vattenwebb att endast ett fåtal av dessa finns nedladdningsbara - tex Logärden. Alla kartor har hög kvalité - dito Logärden. Vi fick också hjälp med volymsberäkningar av SMHI. Jag jobbar nu på Länsstyrelsen Dalarna - det finns även få av de många kartor vi har för Dalarna i övrigt på webben! Var har alla kartor tagit vägen ....

Kommentarer

  • Hej Per-Erik,
    Å så bra att ni sjödjupsmätte såpass många sjöar.
    Det är säkert så att SMHI har de flesta av era kartor i vårt kartarkiv, vilket omfattar närmare 9000 sjödjupskartor. Vi jobbar oförtrutet vidare med att digitalisera papperskartorna, att koppla dem till rätt sjöpolygon i Vattenwebb samt att publicera dem.
    Just nu arbetar vi koncentrerat med Kalmar Läns kartor, men med tiden kommer vi även att arbeta med Dalarnas kartor.
    Vi brukar publicera nya kartor åtminstone två gånger per år, och då kanske det blir dryga 500 nya kartor per publikation.
    Ha tålamod så kommer även de kartor som du utfört att publiceras!
    Och återigen, tack för det grundarbete du utförde på 90-talet,
    Ola

    Ola Databasexpert
  • Bra - fk kan jag informera er om att vi har digitaliserat i stort sett alla djupkartor och publicerat i vårt kartsystem. Det kanske kan underlätta för er ...? Kontakta i så fall Andreas Johansson hos oss så kan ni kommunicera kring ev filer.
    Per-Erik

  • Hej igen Per-Erik,

    Tack för tipset!

    Jag kontaktar Andreas idag.

    Mvh,
    Ola

    Ola Databasexpert
  • Hej!
    Jag har varit i kontakt med LS Dalarna om djupkartor på några tjärnar/sjöar i Malingsbo Kloten i bergslagen. Några kartor har de i sitt register men inte alla jag söker. Tänkte kolla om ni har kartor på dessa;

    Gäddtjärn (nära Björsjö) strax söder om Långtjärnarna nära vägen som går mot Malingsbo.
    Sjöidentitet 665458-147520

    Rågåstjärn (Malingsbo nära väg 233 gränsen Dalarna/Västmanland)
    Sjöidentitet  664396-148084

    Mellantjärn (nära väg 233 på väg mot Kloten)
    Sjöidentitet  664279-147590

    Mvh
    Sami

  • Hej Sami,
    Tyvärr inte. Vi har inte kartor på sjöarna som du frågar efter.

    Mvh
    Diala

  • Ok, synd!
    Tack i alla fall!

    Mvh Sami