Saknar delavrinningsområde i GIS-skikt

Hej,

Jag jobbar på Lantmäterienheten, Nacka kommun. Vi ska uppdatera våra delavrinningsområden efter er utmärkta karta i vattenwebb. Försöker plocka hem det GIS-skikt som ligger till grund, laddade hem delavrinningsområden samt ackumulerade delavrinningsområden härifrån: http://www.smhi.se/klimatdata/hydrologi/sjoar-och-vattendrag/ladda-ner-data-fran-svenskt-vattenarkiv-1.20127

Det märkliga är att jag bara får med halva Nacka kommun, sydvästra delen. När jag klickar hem data från Vattenwebb ser jag också att attributdata är uppbyggt lite olika, de saknade områden i nordöst ser annorlunda ut i Excelen. Ligger olika GIS-data till grund för Vattenwebb? Av vad jag kan se saknas tre delavrinningsområden inom Nacka kommun i de nedladdade GIS-lagrena: Baggensfjärden, vattenförekomst-ID SE591760-181955, [namnlös] SUBID 50336 samt [namnlös] SUBID 50323.

Hur kan jag få fatt i dessa GIS-objekt? Tacksam för hjälp!

Vänliga hälsningar,
Annie Jansson

Kommentarer

  • Hej Annie,

    Bra frågor allihop! Jag ska försöka att besvara dem en i taget:

    1.Det märkliga är att jag bara får med halva Nacka kommun, sydvästra delen.
    Jag testade att ladda ned samma fil (delavrinningsområden SVAR2012_2.zip), och om jag öppnar filen i ett GIS-program och har en nedtonad topografisk karta i bakgrunden så ser det ut såhär:
    Varje delavrinningsområde har en röd kantlinje. Är det samma fil som du laddat ned?

    Tänk på att delavrinningsområden bara gäller för landområden. Som exempel kan vi titta på områdena runt Baggensfjärden. Det finns flera. Ett ligger i norr på ön, vilkens namn jag inte känner till, från Boo till Farstalandet. Ett ligger på västra udden av Ingarö, ett på Älgö, två ligger på ömse sidor om Saltsjöbaden, och så finns det sex små områden på öar i Baggensfjärden som alla rinner till Baggensfjärden.

    Här kommer det kluriga i Vattenwebb. För delavrinningsområden som ligger på fastlandet så redovisas beräkningar för varje enskilt delavrinningsområde, men delavrinningsområden som ligger på öar i havet klumpas ihop ifall de alla rinner till samma kustområde. Nacka kommun ligger precis i gränsen mellan fastland och hav, och då förstår jag att det blir krångligt.

    Om jag väljer ut de delavrinningsområden som ligger på fastlandet och färgar dem gröna så blir det lättare att se:

    2.När jag klickar hem data från Vattenwebb ser jag också att attributdata är uppbyggt lite olika, de saknade områden i nordöst ser annorlunda ut i Excelen.
    Oavsett om du klickar på ett fastlandsbaserat delavrinningsområde eller på ett havsbaserat delavrinningsområde så ser resultatarket likadant ut:

    Men eftersom allt inte ska vara för enkelt så kan man också klicka på kustområdet, i vårt fall Baggensfjärden, och då får man ett resultatark som ser annorlunda ut:

    3.  Ligger olika GIS-data till grund för Vattenwebb?
    I grund och botten är det shapefilen "delavrinningsområden_SVAR2012_2" som är ursprungslagret i Vattenwebb. På fastlandet går det att ladda ned resultat för varje enskilt delavrinningsområden. Däremot är delavrinningsområdena på öar sammanslagna till större områden i Vattenwebb, och de delavrinningsområdena har gemensamma kustområden till vilket deras ytvatten avrinner.

    4. Av vad jag kan se saknas tre delavrinningsområden inom Nacka kommun i de nedladdade GIS-lagrena: Baggensfjärden, vattenförekomst-ID SE591760-181955, [namnlös] SUBID 50336 samt [namnlös] SUBID 50323.
    Baggensfjärden: eftersom du noterat vattenförekomst-ID så har du råkat klicka på själva vattenytan Baggensfjärden. Om du istället klickar på de olika delavrinningsområdena på fastlandet, respektive öarna, så får du istället upp flera olika SUBID. Och de SUBID som rinner till Baggensfjärden är:
    50321 (Norr om Baggensfjärden, samt småöar i Baggensfärden, samt Ingarö)
    6923 (Norr om Saltsjöbaden)
    6807 (Söder om Saltsjöbaden)
    6766 (Älgö)
    SUBID 50321 består alltså av flera delavrinningsområden.

    5. Hur kan jag få fatt i dessa GIS-objekt? Eller hur kan man hitta vilka delavrinningsområden som ett sammanslaget SUBID består av?
    Ja, då krävs lite GIS-kunskap. Jag gjorde såhär:
    a. ta reda på vad kustvattnet har för ID. Klicka på kustvattnet, notera EU_CD och ta bort det inledande "SE". För Baggensfjärden är ID = "591760-181955"

    b. öppna GIS-lagret Aro_y_2012_2 i ett GIS-program och öppna dess tabell. Sök ut de områden som har OMRID_NED = det ID som du hittade i punkt a. För Baggensfjärden ska du alltså leta rätt på alla områden/polygoner som har OMRID_NED = '591760-181955', och då får du en sån här lista:

    c. de områden/polygoner som har ytkod = 81 ligger på fastlandet, och de med ytkod = 82 ligger på öar. SUBID 50321 består alltså av följande AROID:

    Jag hoppas att jag har besvarat dina frågor så pass väl att du nu kan reda ut vilka AROID som SUBID 50336 samt SUBID 50323 består av. Om inte så är du välkommen att höra av dig igen!

    Lycka till,
    Ola

    Ola Databasexpert
  • Hej Ola,

    Tack för ett utförligt svar! Tokigt nog var det i ett betydligt tidigare skede som mitt problem uppstod. Det verkar ha blivit något fel när jag packade upp zip-filen med Windows inbyggda extraherings-verktyg. Alla objekt hängde inte med, de ytor som du beskriver ovan fanns alltså inte med i min aro_y_2012-fil. Men när jag testade att packa upp filen med hjälp av 7-zip istället så gick det fint. Nu har jag hela Nacka i min shape-fil. Tack för utförlig beskrivning för hur jag bör hantera detta data vidare!

    Annie