Retention

Hallo!
Enligt uppgift ska retentionsberäkningarna för Enköpings ån genom Mälaren och ut till Östersjön reviderats. Jag är driftchef på Enköpings reningsverk och undrar om den informationen är riktig? Var hittar jag beräkningarna som gäller idag?
Det är oerhört viktigt för beräkningen av kvävereningen i reningsverket att vi har rätt %, idag har vi 63%.

Kommentarer

  • Hej Gunilla!
    Efter årsskiftet gjordes en uppdatering av modellerna i Vattenwebb. Uppdateringen bestod bl.a. av uppdaterade punktutsläpp som nu hämtas från sammanställningen i HELCOM PLC6, olika modellförbättringar, samt klimatdata för en senare period. Nu används klimatperioden 2004-2015 för att beräkna genomsnittlig retention i Vattenwebb.

    Du kan hämta resultat för reningsverket i Enköping genom att surfa in på Ladda ner modelldata per område och ladda ner data för området där reningsverket ligger (SUBID 8805, det går även att direkt söka upp detta område genom att använda sökrutan längst upp till höger). I excelfilens första flik, längst ner till höger, visas retentionsvärdena från området till havet. I nuvarande beräkning är den 52% för kväve och 56,1% för fosfor. Längre upp på höger sida framgår vilken belastning vi antagit kommer från reningsverket, 89,6 ton N/år respektive 479 kg P/år.

    Hur kommer det sig att retentionen inte är konstant i tiden? När vi tittar tillbaka 10-15 år på olika beräkningar av retention har den varierat, beroende på att utsläpp, klimatperiod och beräkningsmetod varierat. Det finns dock många tecken på att beräkningarna successivt förbättras och blir mer tillförlitliga med tiden.
    Niclas Hydrolog