Reglering av vattendrag

Jag har hittat ”Analysverktyg för regleringar”, men som jag förstått det visar det endast de stora regleringsmagasinen som påverkar vattenflödenas säsongvariation. Jag söker information om lokalisering av sådana regleringar som jag medföra att vattendragens is inte lägger sig vintertid eller att isarna blir osäkra. Finns det någon data över de korttidsreglerade magasinen? Är det möjligt att ta del av geodata över det som redovisas i analysverktyget?

Kommentarer

  • Hej Charlotte!
    Du har rätt i att vi bara visar landets drygt 500 större säsongsregleringar i verktyget på webben. Korttidsreglering har vi tyvärr bara sporadiska uppgifter om från de mätdata som kraftbolag skickar till SMHI. På sikt hoppas vi förbättra detta.

    Enklaste sättet att ta del av geodata är att ladda ner tabellen med flödesinformation för hela landet som finns under knappen "ladda ner modelldata hela Sverige". Där finns bl.a. regleringsgrad beräknad för ca 37000 delavrinningsområden i Sverige. Om använder ett GIS-program kan du koppla denna tabell till en shapefil med alla delavrinningsområden (delavrinningsområden_SVAR2012_2), se länk längst upp på sidan "ladda ner modelldata för hela Sverige".

    Niclas Hydrolog