Var hittar jag omsättningstider för sjöar?

Hej.
Vore väldigt lämpligt om ni kunde införa "omsättningstid" som en ytterligare parameter när man söker sjöar. Även mindre sjöar/tjärnar skulle jag uppskatta om de inkluderas.

Kommentarer

  • Hej!

    Det finns omsättningstider i en tabell med sjöinformation för hela landet som du hittar på denna sidan http://vattenwebb.smhi.se/modelregion/ en bit ner på högra sidan i fönstret.

    För att koppla ihop omsättningstiderna i tabellen med geografisk plats så behöver du ladda ner ett GISskikt med delavrinningsområdena från denna sidan https://www.smhi.se/data/hydrologi/sjoar-och-vattendrag/ladda-ner-data-fran-svenskt-vattenarkiv-1.20127 .

    Genom att koppla ihop dessa två lager kan du göra utsökningar själv.

    Sjöinformationen finns bara framtagen för 8658 sjöar än så länge så de minsta sjöarna finns tyvärr inte med.

    Jag hoppas att detta hjälper dig!
  • Hej,

    Jag undrar hur man beräknar omsättningstiden i ett vattendrag. Eller helt enkelt vad står siffran för under omsättningstid [år] 0,074 för?

    Tack på förhand!
  • Hej Adnan!
    Omsättningstiden beräknas för sjöar som sjöns vattenvolym dividerat med genomsnittliga vattenflödet genom sjön. Beräkningen förutsätter alltså att en total omblandning sker i sjön, men det är en förenkling eftersom sjöar i Sverige är skiktade stora delar av året. Omsättningstiderna bör därför ses som indikativa snarare än precisa.
    Niclas Hydrolog, marknadsansvarig
  • Hej!

    Enligt svaret ovan från 1 september 2017, så verkar inte GIS-skiktet via länken inte längre finnas tillgängligt. Går det att nå GIS-lagret via en annan länk?

    Om inte, så undrar jag om det finns sjöinformation tillgängligt gällande genomsnittligt vattenflöde samt vattenvolym, så man kan beräkna omsättningstiden på egen hand?
    Signe Noresson
  • Ola Databasexpert