Olika flöden

Jag har jämfört flödet i punkt 61991 sista mätpunkten närmast havet i Umeälven med flödet i Stornorrfors kraftstation cirka 2 mil från havet och noterat en skillnad på flödet med cirka 250 kubik
I mätpunkt 61991 var flödet 998 m3 och i Stornorrfors 748 m3 enligt Websidan "Fiskevatten Vattenfall" Hur kan det komma sig att skillnaden i flödet är så olika
Mellan Stornorrfors och mätpunkt 61991 finns det bara några små bäckar som rinner ut i Umeälven och som inte kan ge ett tillskott på 250 m3
Jämförelsen gjordes cirka kl 16:00 den 9/7

Kommentarer

  • Hej Bengt!
    Jag har gjort samma jämförelse som du och noterar en avsevärd skillnad.
    Högst troligt är det så att den hydrologiska modell som beräknar de uppskattade flödena i varje mätpunkt inte har tillgång till de senaste uppmätta observationerna från Stornorrfors. Då händer det att verklighet och beräknade värden skiljer sig åt i de nedströms liggande beräkningspunkterna.
    Tack för att du uppmärksammat skillnaden! Vi kommer att undersöka orsaken till att vi inte utnyttjar de senaste observationerna i våra beräkningar, men det kan ta lite extra lång tid nu när flera av våra utvecklare har semester.
    Tills vidare är det bäst att förlita sig på uppgifterna från Vattenfall!
    /Ola

    Ola Databasexpert