"Normal" vattenföring?

Under infolänken om vattenföringen visas ju olika färger för mer eller mindre än normal vattenföring. Varför finns där ingen färg för NORMAL vattenföring? Är bedömningen av flödet knuten till aktuellt datum d.v.s. betyder "Lägre flöde än normalt" att flödet är lägre än vad det vanligen brukar vara just detta datum, eller är begreppet "normalt" relaterat till någon slags medelvattenföring under ett helt år?

Bifogad fil:
https://kundo.se/site_media/attachment/forum_65...

Kommentarer

  • Hej Sven!
    Nu finns detaljerad information att läsa i referensguiden för Vattenwebb. Där står bl.a. hur vi beräknat "normalt vattenföring". Anledningen till att vi inte färgar områden med normal vattenföring är för att undvika att det blir för många färger i kartan. Områden med normal vattenföring har därför endast svarta flödeslinjer i kartan.
    Niclas Hydrolog, marknadsansvarig
  • Festligt att få ett svar efter 7 månader. Det har runnit en hel del vatten under den tiden.
    Men bättre sänt än aldrig!  Sommartid har jag stor nytta av er vattenwebb vid planeringen av mitt strömvattenfiske. Glädjande att även norska Trysilälven finns med i er redovisning. Jag brukar dra dit när vattenföringen är den "rätta" vid mina favoritplatser efter älven.
  • Hej Sven!
    Det är olyckligt att du inte fick svar snabbare men din fråga tycktes ha ramlat mellan stolarna... Beklagar detta men kul att höra att du har nytta av informationen. Trysilälven är med eftersom den är en del av Göta älvs avrinningsområde och har sina källområden kring Rogen i Härjedalen.

    Om du är intresserad av flödesförhållanden i andra europeiska vattendrag kan du testa riverinfo.eu, en sajt som baseras på en europeisk beräkningsmodell för vattenflöden. Den är mindre detaljerad än den svenska motsvarigheten men kan ändå vara intressant att kolla på. Dock saknas en del information om lokala  regleringar och vattenuttag så man kan inte förvänta sig att de beräknade flödena ska vara helt korrekta.
    Niclas Hydrolog, marknadsansvarig
  • Tack för tipset med riverinfo.eu !