Namngivningsfråga

Hej
Bäcken mellan Tvärtjärn och Stensträsk, 1 mil norr Burträsk, är på er karta benämnd "Brännbäcken". Med 53 års erfarenhet av området måste jag meddela att jag aldrig hört namnet. Lantmäteriet (och alla andra) kallar den Tvärtjärnsbäcken. Varifrån kommer namnet?

Kommentarer

  • Hej Henry,

    Jag dyker ned i Ortnamnsarkivets kort och ser att B.Nygren undersökt Burträskområdet 1933. Han har nedtecknat namnet Tvärtjärn på en tjärn som "står vinkelrätt mot de närliggande sjöarna." Han nämner inget om Tvärtjärnsbäcken, men jag håller med dig. Det vattendrag som SMHI nu benämner Brännbäcken heter säkert Tvärtjärnsbäcken.

    Varifrån kommer då namnet Brännbäcken?
    Vid samma år har Nygren skrivit ett kort om Brännbäcken, och där står: "bäck mellan Lappsjön och Örvattnet, Bodbyns ägor, Burträsk". När jag letar reda på den bäcken på kartan så kallas den Kvarnrisbäcken av SMHI och Lappsjöbäcken av Lantmäteriet. Den kanske borde heta Brännbäcken egentligen?

    Med det vill jag säga att det kan vara svårt att sätta "rätt" namn på objekt i naturen. Jag tror att den mänskliga faktorn spelat en viss roll i SMHI:s namnsättning av Tvärtjärnsbäcken.

    Mvh,
    Ola

    Ola Databasexpert
  • Hej, och tack för svaret.
    Huvudsaken att rätt bäck får rätt namn (Tvärtjärnsfrågan verkar ju klar). Brännbäcken är fortfarande ett frågetecken. Vattendraget mellan Lappsjön och Örvattnet kallas Lappsjöbäcken på den karta jag har (med hänvisning till Lantmäteriet), och Kvarnrisbäcken fråb Örvattnet till Bodbysträsket. Den namngivningsordningen är tämligen logisk och vad jag skulle rekommendera tills någon än mer lokal informatör sagt sitt.
    mvh/ Henry A