Namnet Uttertjärnen 667784-139900

Namnet är Offertjärnen på 1972 års ekonomiska karta J133-12d5j72 Fjällrämmskalven. På de flesta andra kartor står Uttertjärnen utifrån SMHI:s vattenregister. Varför har namnet ändrats?

Kommentarer

  • Hej Olov!
    En mycket bra fråga!
    Jag började med att leta efter svar på Lantmäterietstjänst Historiska kartor, och där visas sjön med dess nuvarande namn Uttertjärnen:

    Lite längre bak i kartmaterialet syns namnet Offertjärnen, precis som du noterat, och om man tittar på ännu äldre kartor tex Generalstabskartan, så saknas sjön namn:

    Så vad hette den från början?
    Jag tar en titt i det digitala Ortnamnsregistret och hittar följande anteckning:

    Vilket tyder på att det åtminstone funnits två stavningar av samma namn, som baseras på det fonetiska namn (på rad fyra) som Wallin samlade in 1913. Wallin har tolkat namnet som Uttertjärnen alternativt Ottertjärnen.
    Det får mig att tro att namnet Offertjärnen felaktigt användes under en period, och sedan ersatts av namnet Uttertjärnen igen.

    För att du ska få ett riktigt svar på din fråga så bör du ställa den till Ortnamnsregistret på Lantmäteriet i Gävle!
    Mvh,
    Ola

    Ola Databasexpert
  • Tack, jag ska göra så. Mvh, Olov Bergqvist