Namnändring Bös tjärn

Hej!
Jag skulle vilja att Bös Tjärn SE643573-125133 byter namn till Bö Tjärn då det är denna stavning som används lokalt.

Kommentarer

  • Hej Erik,
    Det namn vi använder på tjärnen är avstämt med Ortnamnsregistret. På ett av ortnamnsarkivets arkivkort från 1955 står antecknat tjärnens namn som "Bös tjärn" i Stenkyrka socken på Tjörn. Som underlag hänvisas till den då aktuella ekonomiska kartan Gbg 25NV. Så ursprunget till det namn vi anger på tjärnen är alltså från Lantmäteriet.
    Om jag tittar på motsvarande karta idag, 2015, så betecknas tjärnen som "Bö tjärn", vilket innebär att Lantmäteriet ändrat åsikt.
    Jag försöker få kontakt med Lantmäteriets Ortnamnsavdelning för att samordna namnet!
    Tack för att du påpekade bristen!
    Mvh,
    Ola

    Ola Databasexpert
  • Hej igen,
    Nu har Ortnamnsavdelningen hört av sig och sagt:
    "Bö tjärn är den ursprungliga formen på äldre kartor från slutet av 1700-talet, samt i en bok om Bohusläns historia och beskrivning från 1867."
    Sedan 1977 har namnet Bö tjärn använts på kartor utgivna av Lantmäteriet.
    SMHI kommer naturligtvis att justera namnet till "Bö tjärn" så snart som möjligt!
    Tack för hjälpen Erik,
    Ola

    Ola Databasexpert
  • Hej!
    Tack för det. Jag har korrigerat namnet i VISS - det finns ett visningsnamn som kan användas tills det är rätt i alla databaser.

    Erik