Modelldata per område fungerar ej

Hej, man får ett felmeddelande om att servern inte funkar eller liknande. Har ni någon uppfattning om nr funktionen kan vara i drift igen?

Kommentarer

  • Hej! Det verkar vara driftstörningar just nu. Vi felsöker och åtgärdar så snart som möjligt. Håll ut!

    Niclas Hydrolog
  • Hej igen! Driftsproblemen verkar lösta och nu ska allt fungera. Beklagar att du fick vänta en stund.

    Niclas Hydrolog
  • Hej! Verkar vara en driftstörning igen. Har ni någon uppfattning om nr funktionen kan vara i drift igen?

  • Hej Alexander,

    Tyvärr har vi problem i vår datorhall för tillfället. Vi räknar med att Vattenwebb är tillbaka inom kort.

  • Hej igen,

    Om du inte redan har märkt det så är Vattenwebb tillbaka igen.

  • Hallo!
    Vad gäller ändring av retentionsberäkningen från 63-52% undrar vi i Enköping är detta en siffra som vi kan räkna med under en 5 års tid eller kan den förändras nästa år också? Hur ska vi förhålla oss till den förändringen?
    MVh
    Gunilla Elander
  • Hej Gunilla!
    Retentionen är av naturen föränderlig och samtidigt sker en utveckling av beräkningsmetoder och underlag som man måste förhålla sig till på rationellt sätt. SMHIs strävan att hålla miljöinformation uppdaterad och aktuell behöver inte nödvändigtvis vara problematisk för verksamheter som kräver underlag för långsiktig planering, men man måste bestämma sig för hur man ska förhålla sig till detta.

    När det t.ex. gäller dammsäkerhet så levererar SMHI underlag för dimensionering av dammar som ska klara extremflöden. På senare år har kraftbolagen insett att pågående klimatförändringar gjort de gamla beräkningsunderlagen missvisande, och därför pågår nu ett arbete med att uppdatera underlagen med framtida klimatscenarier. Dessa underlag kommer nu till användning i det fortsatta dammsäkerhetsarbetet.

    Jag säger inte att retentionsfrågan är identisk med dammsäkerhetsfrågan men exemplet visar hur andra samhällssektorer förhåller sig till den föränderliga världen på ett konkret sätt. Vi anser att verksamheter som beror av liknande processer i naturen måste behandla dessa som variabler och inte konstanter.
    Niclas Hydrolog