modelldata flöden område 3104

Hej,

Jag försöker ta reda på flöde i utloppet av Krön och ser att ett delaro SUBID 3104 verkar ha både ett mindre inlopp och huvudutloppet i samma delaro. Ska det verkligen vara så?Jag försöker ta reda på hur stor andel av flödet respektive inlopp till Krön står för. Men detta gör det hela lite knepigt!

Kommentarer

  • Hej Maria!
    Det kan se lite konstigt ut när vi drar raka linjer mellan varje delområdes utloppspunkt men det område du tittat på är Stångåns inlopp i Krön. Om du är intresserad av flödet i utloppet av Krön så ska du titta på område 3150.
    Niclas Hydrolog
  • Hej igen,

    fast det är ändå ngt konstigt med datan i område 3104. Det är väldigt höga fosfortransporter och flöde som kan jämföras med Stångån (inloppet)...men i VISS är detta vatten inte ens utpekat som vattenförekomst.Jag undrar om inte utloppets flöde kommit med ändå i detta delaro?

  • Hej Maria!
    Det här var lite förvirrande då jag hade missat att namnet Krön inkluderar båda vattensamlingarna uppströms/nedströms 3104, trots att det ser väldigt smalt ut mellan dessa. Ska vi för enkelhetens skull kalla dem övre/nedre Krön för att särskilja dem?

    Övre Krön (stora delen av Krön längst söderut) har sitt utlopp i område 3003. Sedan följer en smal sträcka som i kartan ser ut att kallas Stångån, och där ansluter även ett mindre biflöde från väst. Denna sträcka har sitt utlopp i punkt 3104 som även är inlopp till nedre Krön (den mindre delen av Krön längst norrut). Slutligen har nedre Krön sitt utlopp i punkt 3150.

    Flödet (och belastningen) genom de tre områdena torde alltså öka nedströms, från 3003 --> 3104 --> 3150.
    Niclas Hydrolog
  • Okej nu är jag nog också med. Anledningen till att 3104 heter inloppet "mynnar i Krön" är vattnet så småningom hamnar i sjön norrut som också kallas "krön" men egentligen är en helt egen sjö/vattenförekomst?