Mätstationer

Hej! Jag kan inte söka fram de stationer jag regelbundet håller ögonen på. Får faktiskt inget svar alls när jag trycker på förstoringsglaset eller på enter-knappen.

Kommentarer

  • Så bra att mätstationerna är på plats! :-)
    Nu undrar jag om möjligheten att hämta värden för ett antal stationer i en excelfil är borttagen och att jag nu måste hämta varje station i en separat fil? Om så är fallet så är det inte bra! Det medför onödigt extraarbete både vid hämtning och efterarbete.

  • Och dessutom saknas möjligheten att begränsa tidsserien. Inte heller bra!

  • Hej Gunnar!

    Ja, det stämmer. Vi har förenklat nedladdningen genom att man nu laddar ned all data per station eftersom vi tänkte oss att det var det vanligaste användningsfallet. Vi har även förstått att de flesta vill filtrera data efter egna önskemål och har rationaliserat bort detta från VattenWebb.

    Man kan kanske tänka sig att införa en "favoritfunktion", dvs att man kan favoritmarkera upp till 5 stationer och att man sedan kan ladda ner dessa till ett enda excelark (blir max 10 flikar) givet en filtrering på tidsperiod. Skulle en "favoritfunktion" vara intressant?

    En annan variant vi experimenterat med är att göra data tillgängliga via ett excelmakro, så att man kan hämta data direkt till ett kalkylblad i excel utan att först gå via Vattenwebben. Detta gör det enkelt att hämta olika stationer och tider till samma kalkylblad utan att först hämta och bearbeta data. Skulle detta vara intressant?

    Niclas Hydrolog, marknadsansvarig
  • Hej Niclas

    Tycker om din idé med att hämta data direkt från Excel. Är det något ni har implementerat?

    Jörgen Evang

  • Hej!
    Nej, vi har i dagsläget inga planer för att implementera detta. Ser du behov lägg gärna in förslaget i vår förslagslåda.

    Lena Hydrolog, produktansvarig