Mätstation Muonio? (Var) finns den?

Hej!
Jag kikar i modulen "Utvärdera modellresultat för sötvatten" och ser att det finns en utvärderingscirkel vid Mätstation Muonio. Jag vet att finska VESI har en mätstation där och jag ser att SMHI inte har någon (permanent) mätstation där. Hur går detta till? Har SMHI fått tillgång till finska mätdata av kalibreringsskäl, eller hur funkar detta? (Var) kan jag hitta observationsdata för Muonio?
Anna Åkesson

Kommentarer

  • Hej
    SMHI får data från Finnarnas station. Däremot är data från Mounio inte granskade efter 2018 och är isdämda. Det kan du se på "Utvärdera modellresultat för sötvatten" att vintervärdena är för höga.
    Du kan ladda ned data via "Modelldata per område" (https://vattenwebb.smhi.se/modelarea/) och område 756221-860532. Du kan sök på nummer upp till höger eller klicka dig fram i kartan och sedan ladda ned data.

    I det nedladdade excelbladet, under kolumnen "Stationsuppdaterade data" finns mätdata från Mounio (samma som du ser i Utvärdera modellresultat).

    /Maud

    Maud Hydrolog