Licens på data samt djupkartor

SMHI gick i fjol ut med information om att mycket av SMHI's data skulle öppnas upp för både privat och kommersiellt bruk. Hur går det med detta arbete? Vad är det för licens på det data som idag finns på vattenwebb (som någon t.ex. redan replikerat till Wikipedia). Vad är det för licens på djupkartorna och kommer dessa att öppnas upp på samma sätt?

Kommentarer

  • Hej!
    Information om SMHIs öppna data finns att hitta på www.smhi.se/oppnadata. Sökfunktion finns tillgänglig på http://opendata-catalog.smhi.se/explore/. All data (inkl. djupkartor) som finns tillgänglig på Vattenwebb är fri att använda (även för kommersiellt bruk). Djupkartor från privata aktörer har vi dock valt att inte publicera ut.

    Licensen är "Creative Commons 2.5 Erkännande" och du ska om möjligt ange SMHI som källa. Läs mer om våra villkor på: http://www.smhi.se/klimatdata/Oppna-data/Inform....

    Lena Hydrolog, produktansvarig
  • Tack så mycket!

    Budskapet i licensavtalet under http://www.smhi.se/klimatdata/hydrologi/sjoar-o... säger att datat under denna sida inte är öppet. En hel data är överlappande med det som finns i era öppna tjänster (såsom vektordatat för sjöar och vattendrag t.ex.) så det är ibland lite svårt att veta vad som går under vilken licens. :-)

  • Hej Rasmus,
    Det stämmer som du säger att de GIS-skikt som ligger under /klimatdata/ inte är helt fria att använda. Skikten baseras till stor del på information från Lantmäteriets grunddata, tex form på sjöar och vattendrag, samt kustlinje och öar, och Lantmäteriet kräver fortfarande att användaren skaffar licens för detta.
    De skikt som SMHI själva skapat grunddata för, tex huvudavrinningsområdem och avrinningsområden, är förstås öppna enligt "Creative Commons 2.5 Erkännande"

    Ola Databasexpert
  • Ah, okej. Det var tråkigt att höra. Det hade varit användbart data.

    Hur är det med flödeslinjerna för vattendrag? Jag tänker alltså inte på ytvatten-vektorerna då, utan bara flödeslinjes-vektorerna i sig. Är det data från er eller LM? Är det öppet?

  • Hej igen,
    Jag har kollat med Lantmäteriet, och det som krävs i dagsläget är du måste teckna ett nyttjandeavtal avseende GSD-Översiktskartan i rasterformat. Kostnaden för hela Sverige är 945 kr exklusive moms.
    Men, om du har gott om tid så kan du vänta till 2015-07-01, då GSD-Översiktskartan kommer att bli avgiftsfri!

    Ola Databasexpert
  • Oj, tack för det!

    Jag måste fråga dock.. Raster? Även om det är vektordatat jag vill använda alltså?

    -ra

  • Om du vill använda alla LM:s vektordata också, så bör du naturligtvis köpa nyttjanderätten till det också. Priset är då ca 10 ggr högre.
    Om du vill använda SMHI:s GIS-skikt så räcker det med att du har ett nyttjandeavtal till GSD-Översiktskartan digitala databas, förslagsvis i rasterformat.

    Ola Databasexpert
  • Ursäkta att jag fortsätter ställa frågor, jag vill bara försäkra mig om att jag gör rätt för mig. :-)

    Om vi specifikt tar sidan http://www.smhi.se/klimatdata/hydrologi/sjoar-o... och filen som heter Vattenförekomster-vattenytor SVAR2012_2 samt filen vattenförekomster-vattendrag 2012_2 så innehåller ju dessa vektor-data i form av en shapefiler. Baserat på vad du beskriver antar jag att detta ursprungligen kommer från LM och därmed kräver licens för GSD-Översiktskartan i vektorformat om jag vill använda detta data (alldeles oavsett om jag hämtat det från er eller direkt från LM).

    Rätt tänkt?

  • Hej Rasmus,
    I arbetet med att ta fram vattenförekomsterna i vektorformat på SMHI så utnyttjades underlag från Lantmäteriet, företrädesvis information från Översiktskartan. Vissa linjer och ytor stämde väl överens med verkligheten, andra linjer var mindre lyckade. Till exempel så har vägar högre prioritet än sjöar och vattendrag i Översiktskartan. Det får till följd att vattendragens läge har måst justerats. I vissa fall har SMHI då använt annat underlag från Lantmäteriet, ibland Ortofoton och ibland Topografiska kartan i skala 1:50 000, i vissa fall har vi samlat information i fält. Du har rätt i att ursprunget till sjöars och vattendrags former i Svenskt Vattenarkiv härrör från Lantmäteriets vektordata från Översiktskartan, men SMHI har alltså använt fler källor än så.
    I det licensavtal som du som användare måste följa "garanterar Licenstagaren att det finns ett giltigt avtal med Lantmäteriet om nyttjande av GSD-översiktskartans digitala databas."
    När jag idag pratade med geodatasupport på Lantmäteriet så ansåg de att nyttjandeavtal för rastervarianten var tillräckligt.

    Ola Databasexpert
  • Tackar för detta!