Ladda ned karta fungerar inte

Försökt ladda ned karta från vattenwebben. Blir en Zip-fil. När jag öppnar ZIP-filen står den och "tuggar" Inläsning sker... i Windows fotovisare, dvs kartan syns inte.

Kommentarer

  • Hej Pelle,
    Alla sjökartor är lagrade som .zip-filer för att spara plats.
    Det brukar fungera att ladda hem dem, packa upp dem, och sedan titta på dem, men det är klart att det kan ha blivit fel på någon zip-fil.
    Kan du tala om för mig vilken sjö det är som inte fungerar?
    Mvh,
    Ola

    Ola Databasexpert
  • Hej! En zip-fil betyder att kartan är komprimerad för att ta så lite utrymme som möjligt när den skickas. Innan du kan öppna kartan måste du "packa upp" zip-filen. Det finns gratis verktyg på webben för att göra detta, och windows har även verktyg inbyggt. Testa att först spara zip-filen på din hårddisk och öppna den där.

    Niclas Hydrolog, marknadsansvarig
  • Tack. Problemet är löst genom "Packa upp" och öppnat filen i en katalog på min hårddisk. Info våra kartor (samma kartor) från Örebro län finns via http://www.lansstyrelsen.se/orebro/Sv/miljo-och...

  • Härligt att du fick det att fungera Pelle!

    Ola Databasexpert