Klarälven

Hej. Har en fråga gällande Klarälven med biflöden. När det gäller Råda krv och det sjösystem som det reglerar så är vattenWebs data stationskorrigerat redan. Antar att den korrigeringen är den station ni har vid Råda kraftverk, dvs Kraftverksdatat?. Hur är det med Edsforsdatat, ligger det också som en stationskorrigering ovanpå korrigeringen från Höljes, eftersom det också är en av era mätpunkter?

Kommentarer

  • Hej Birgitta!
    För Klarälven är modellen stationskorrigerad vid de tre stationer som du nämner; Höljes krv, Edsforsens krv samt Råda krv. Den är även korrigerad med data från stationen Nybergssund på den norska sidan.
    Generellt kan man säga att de flesta av stationerna som ingår i det hydrologiska grundnätet används i korrigeringen men för att vara på den säkra sidan kan det vara bra att jämföra korrigerad med okorrigerad vattenföring.

  • hur kunde man sänka hela Långflon ? ner till Höljes. skulle vilja borra bort hela dammen i Höljes. ett litet hål

  • resten sköter naturen

  • Hej Arndtsson! Du kan nu få info i vattenwebb om den naturliga vattenföringen i Klarälven , dvs det flöde som skulle råda om inga regleringar fanns, men det löser kanske inte ditt problem?

    Niclas Hydrolog