Inkonsekvent medeldjup och volym för Hornavan

Arean 262.4381 km² x medeldjupet 45.8 m = 12.0 km³

Men det står att volymen är 11233.945 miljoner m³ = 11.233945 km³

Så vilken av siffrorna är fel?

Det är också misstänkt många värdesiffror i åtminstone den angivna volymen. (Den sista decimalen där motsvarar en vattennivå-skillnad på 4 micrometer...)
Johan Zandin

Kommentarer

  • Hej Johan!
    Tack för din fråga! Att siffrorna inte stämmer för volymen när du räknar beror på att värdena som den är baserad på kommer från olika underlag.
    Arean har vi olika beräkningar på, den som redovisas i Vattenwebb kommer från röda kartan, vilket är bättre än den gamla areabestämningen. (262, 4381 km2).
    Volymen är beräknad från arena och medeldjup som tagits fram från den gamla djupkartan från 1899. Där är arean 245,177. Då stämmer siffrorna bättre.

    MVH

    Maud Hydrolog