Ingen skillnad mellan uppmätt stationsdata och stationskorrigerad modelldata?

Hej!

Jag slängde in stationskorrigerad modelldata för stn 4169 (Vargön) i matlab och jämförde med uppmätta vattenföringen i Vargön för samma period (station 1954) och upptäckte till min förvåning att summan av differensen var exakt 0 - innebär det att det inte finns någon skillnad mellan stationskorrigerad modelldata och uppmätt stationsvattenföring när mätpunkterna sammanfaller?

Tacksam för svar!

Kommentarer

  • Hej Gustav!

    Bra fråga och bra test!
    Ditt antagande stämmer. I de fall var har mätpunkter, som vid Vargöns kraftverk, så använder vi mätdata för att korrigera modelldata. Det får till följd att uppmätt vattenföring och stationskorrigerad modelldata är identiska.

    Mvh,
    Ola
    Ola Databasexpert