Hydrolgiskt nuläge - Graf

Hej!
Tittar på vattenflödet i tex punkt 13603 utan att ändra något i inställningar i rutan om årtal. Man kan se 4 trendlinjer. Om man för pekaren över de olika trendlinjerna så visas samma datum för alla och ingen info om vilka värden de olika trenderna visar?
Hälsningar Jan

Kommentarer

  • Hej Jan!
    Så bra att du använder Hydrologiskt nuläge!

    Det är inte helt självklart, men det finns en förklaring i tjänsten.
    Klicka på rutan med ett litet "i".

    När du gjort det får du upp en legend som visar lite mer om färgerna i tjänsten, dessutom visas en länk till mer information, och den länken ska du följa!
    Då öppnas en sida mer ingående information om Hydrologiskt nuläge:

    Och en bit längre ned hittar du svar på dina frågor!

    Mvh,
    Ola

    Ola Databasexpert
  • Hej!
    Jag använt er fina tjänst i många år eftersom jag flugfiskar men nu jag känner inte igen mig när jag ser på grafen. Ni måste ha uppdaterat den nyligen? Detta kan man se också när man ser på informationssidan där det ser ut som att exemplen är från den tidigare versionen av grafen.
    Jag vill minnas att när man pekade på någon av trendlinjerna i den gamla grafen så kom det upp en informationstext som förklarade vad trenden betydde? Tycker att det hade varit bra/enklare om ni haft något liknande i dagens version av grafen.
    Hälsningar Jan

  • Hej Jan!
    Igår kompletterades tjänsten "Hydrologiskt nuläge" med nederbördsinformation, men annars har inte diagrammet förändrats. Det ska fortfarande gå att se värden för enskilda dagar om man hoovrar (PC) eller pekar (mobil) på en punkt på en kurva eller stapel. Tjänsten är dock inte optimerad för mobiltelefoner och kan upplevas lite klumpig. Vi hoppas förbättra detta inom en snar framtid - håll ut!

    Kanske kan den nya nederbördsinformationen komma till nytta för dig som fiskar? Det är värt att påpeka att den nederbörd som visas gäller hela avrinningsområdet (uppströmsområdet) till den punkt du valt.
    Niclas Hydrolog
  • Ni borde väl åtminstone uppdatera er informationsida där grafen är den gamla med fel färg på trenden mm?
  • Hej!
    Ja, vi ska uppdatera den så snart som möjligt. Kurvan för nuvarande vattenflöde fick byta färg när nederbördsstaplarna tillkom i diagrammet, för att dessa färger inte skulle vara allt för lika varandra.
    Niclas Hydrolog