Hur ser prognosen ut för Rosån i vår

Kommer Rosån att ha mer vattenföring i år jämfört med förra året?

Kommentarer

  • Hej Ulf!

    Du hittar en 10-dygns prognos för Rosån på Vattenwebb genom att klicka på kartan för hydrologiska nuläget. Tyvärr så finns inte 2018 än att jämföra med, det ska komma så småningom.

    Med vänlig hälsning,
  • Enligt smhi så ska vattennivån i Rosån börja sjunka från och med idag,  kommer det att stämma med så mycket snö kvar än?
  • Hej Ulf!

    Ja, det stämmer att vår modell säger att flödena i Rosån är redan avtagande. Eftersom vi inte har en mätstation i Rosåns avrinningsområde och området är ganska litet så finns det såklart en viss osäkerhet i modellen. Du skulle kunna jämföra med andra små avrinningsområde som ligger nära och har en mätstation för att få en uppskattning om hur bra modellen är, t.ex. genom att titta på "Utvärdera HYPE-modellen" på vattenwebb.

    Med vänlig hälsning,