Hur kan jag ladda ner avrinningsområdet som shapefil för GIS?

Jag vill gärna ladda ner avrinningsområdet som shapefile för GIS, hur kan jag gör så?

Kommentarer

  • Hej Clemens!

    Du börjar med att klicka på "Modelldata hela Sverige":

    Sen klickar du här:

    Sen är du framme!
    Det finns dels nedladdningsbara lager, och dels beskrivningar för vare lager.

    Lycka till!
    /Ola

    Ola Databasexpert
  • Hej Ola,

    tack så mycket, det gick bra.
    Kan jag på något sätt se vilka avrinningsområdena tillhör till Bolmen?
  • Hej igen Clemens!
    För att du ska få en uppfattning om vilka delavrinningsområden som bidrar med vatten till Bolmen så går du till Vattenwebb och Modelldata per område: https://vattenwebb.smhi.se/modelarea/
    Här zoomar du in till dess att du ser Bolmen, och klickar på sjön. Då får du upp en ett blåfärgat område som visar sjöns tillrinningsområde:

    Dessutom visas vilket delavrinningsområde som är vid Bolmens utlopp (SUBID/AROID):

    I den tillhörande Excelfilen så hittar du information om dels det avrinningsområdet som är vid utloppet, och dels det samlade uppströmsområdet. Du ser storlek, markanvändning och jordarter.

    I GIS-lagret Delavrinningsområden så kan du hitta motsvarande utloppsområde genom att söka på AROID = '631393-137256'

    Tänk på att det här är bara det delavrinningsområde som ligger vid Bolmens utlopp.
    Om du vill ha reda på vilka delavrinningsområden som ligger längre uppströms så måste du söka efter OMRID_NED = '631393-137256'. Då hittar du de delavrinningsområden som släpper sitt vatten till just Bolmen.

    Om du vill ha reda på vilka delavrinningsområden som släpper sitt vatten till de delavrinningsområden som släpper sitt vatten till Bolmen, ja då får du ställa ett lager frågor till, typ såhär:
    SELECT * from aro_y where
    AROID = '631393-137256'
    OR
    OMRID_NED ='631393-137256'
    OR
    OMRID_NED='630795-137622'
    OR
    OMRID_NED='633033-137435'
    OR
    OMRID_NED='632680-138156'
    OR
    OMRID_NED='632959-137416'
    OR
    OMRID_NED='632617-137027'
    OR
    OMRID_NED='631769-136796'
    OR
    OMRID_NED='630961-136332'
    OR
    OMRID_NED='630085-136340'
    OR
    OMRID_NED='629602-136493'

    Då får du ytterligare ett lager med delavrinningsområden:

    Och så får du fortsätta till dess att du hittat alla uppströms liggande delavrinningsområden. Det kan ta ett tag, men nu vet du logiken bakom hur man söker sig uppåt i aro_y.

    Man kan ju tycka att SMHI redan borde ha tillverkat en produkt som visar det totala uppströms liggande avrinningsområdet till varje delavrinningsområde, och det är på gång för SVAR2016, men är inte riktigt klart än.

    Mvh,
    Ola

    Ola Databasexpert