Hur beräknas svämplan

Hej! Hur är svämplanen i "fysisk karaktäriseringsdata" beräknade? Är det 100-årsflöden och i så fall hur är dessa gjorda rent tekniskt? Är det en generell höjning av vattenytor med x antal meter eller hur är det modellerat?

Kommentarer

  • Hej Lars!
    Underlaget i "Fysisk karaktäriseringsdata" har tagits fram av VM/Lst men visas/länkas på Vattenwebb. Svämplanen har uppskattat genom att ringa in närliggande områden som ligger en viss höjd över vattenytan och har ingen direkt koppling till en beräknad återkomsttid. Jag råder dig att kontakta Vattenmyndigheten i Södra Östersjön för att få detaljer kring beräkningarna, alternativt leta i den dokumentation som finns att ladda ner från Länsstyrelsens geodatakatalog som länkas i visningstjänsten på Vattenwebb.
    Niclas Hydrolog
  • Ok, tack för svaret Niclas! Jag tänkte att ni hade gjort en egen modellering men då vet jag att det är samma material som vi har på länsstyrelserna.

    /Lars